رباتیک

 

به رأی اغلب کارشناسان کودک و نوجوان ، امروز آموزش رباتیکی از بروزترین و نوین ترین روشهای ایجاد خلاقیت و شکوفایی استعدادها در سنین 3 تا 6 سال است. هنوز هستند عده ای از والدین که گمان می کنند کودک در این سن می بایست تنها به تفریح و بازی بپردازد. ما نیز با این صحبت، بدون قید تنها موافقیم. لیکن آیا نمی توان در دل بازیهای کودکانه، علومی را به فرزندانمان بیاموزیم که در آینده با آن سر وکار دارند و ناگزیر روزی به آن محتاج خواهند شد. مطمئنا نگاه سطحی و لحظه ای امروز ما، نمی تواند پاسخ مناسبی به سوالات و رفتارهای نوجوانی آنها باشد.

بدون شک در دنیای ۲۰۲۵که در آن کودکمان جوانی برومند گشته،  رایانه و تکنولوژی رباتها حرف اول را می زند. بازی امروز فرزندانمان با رباتها و لوازم آن از سویی باعث سرگرمی و  پر کردن اوقات فراغت آنها در این سن و از سوی دیگر ذخیره آینده ای روشن  برای فردای آنهاست.

 

این آموزش‌ها در 14 ترم با در نظر گرفتن اصول روانشناسی آموزشی برای دانش پژوهان طراحی شده است. در این ترم‌ها آنها با الکترونیک، مکانیک، و برنامه نویسی کامپیوتر در حد مقدماتی آشنا می‌گردند و با یادگیری مطالبی ساده اما نوین، در هر ترم رباتی با قابلیت‌های متفاوت می‌سازند.

متاسفانه امروزه برخی فعالیت‌های نامناسب کودکان و نوجوانان در حیطه‌های اینترنتی، رایانه‌ای و ارتباطی، بحران‌ها و نگرانی‌های زیادی را برای والدین به وجود آورده است. با گسترش آموزش‌های رباتیک در کشورمان شاهد آنیم که فرزندانمان ربات‌ها را به عنوان رفیقی صمیمی برای خود در نظر گرفته‌اند و وقت‌های آزاد خود را با آنها می‌گذرانند. کار با ربات‌ها نه تنها برای ما نگران کننده نبوده بلکه ساخت ربات‌های متنوع توانمندی کودکانمان را از نظر فنی افزایش داده و او را به علم و درس و مدرسه علاقه‌مندتر گردانیده است. از سوی دیگر حرکت در این مسیر و آشنا شدن با دوستانی که چون خودش در پی مسائل جدید می‌گردند نگرانی ما را از جهت حضور فرزندانمان در محافل ناباب به حداقل رسانیده است. در کنار این برنامه‌ها شرکت در مسابقات رباتیک و جشنواره‌ها و نیز کار با نرم افزارهای کامپیوتری مناسب شوق زائدالوصفی را برای فرزندانمان به همراه دارد که این امر نیز به نوعی نقش رایانه را در خانه‌ها بسیار مفیدتر از قبل نموده و رباتیک را با در نظر گرفتن تمامی این موارد به عنوان عاملی جذاب بکار بسته تا بتواند با به وجود آوردن این فضای هیجانی بخشی از انحرافات رایج سنین کودکی و نوجوانی را کاهش دهد.

در این راستا کانون رباتیک و خلاقیت اوج مطابق با صنایع رباتیک آراد و مرکز جهانی خلاقیت دو برنامه اساسی را در دستور کار خود قرار داده است.

  • برگزاری لیگ مسابقات رباتیک و تولید اولین ماهنامه رباتیکی کشور با حضور دانش آموزان با شعار “ما می‌توانیم”.
  • برگزاری کلاس‌های رباتیک جهت شرکت در مسابقات برای ترم‌های 1، 2 و 3 و جشنواره اختراعات و ابتکارات در ترم 14.

صنایع رباتیک آراد علاوه بر مناطق تهران، فعالیت خود را در سایر شهرهای کشور نیز دنبال می‌کند که گوشه‌ای از فعالیت‌ها در سایت www.aradrobo.net انعکاس داده شده است.

 

­­­­ردیف دوره ترم سرفصل ها
1 ربات کوچولو اول تست هوش – آشنایی با ابزار – ساخت اشکال با سازه‌ها – آشنایی با رنگ‌ها و فصول
دوم آشنایی با مکانیک و الکترونیک ربات – طراحی ربات رالی – ساخت چند مدل ربات رالی – ربات خلاق
2 ربووار اول – آموزش ساخت تلکابین، منجنیق و فوتبالیست

– ساخت تلکابین، منجنیق و فوتبالیست با طرح‌هایی جدید بر اساس خلاقیت دانش پژوه

دوم – آموزش ساخت ربات رالی، آتشنشان و جنگجو

– ساخت رالی، آتشنشان و جنگجو با طرح‌هایی جدید بر اساس خلاقیت دانش پژوه

3 ربوخلاق1 اول آموزش طراحی ربات

آموزش ساخت چرخ و فلک (مرکز ثقل)، دریل، پنکه و …

دوم طراحی سه ربات خلاق
سوم طراحی ربات‌های مسابقه
4 کیتاروبو اول – آزمایش پتانسیومتر، LED، بیزر، فتوسل، 7SEG، موتور

– طراحی چراغ مطالعه

– ساخت ربات حل ماز بابرخورد و بدون برخورد

دوم – آزمایش ترانزیستور، دیود

– آزمایش الکتریکی جذاب با LED و مقاومت

– آموزش ساخت مدار آپ امپ

– ساخت ربات نوریاب و مسیریاب

5 ربوخلاق2 اول طراحی و ساخت ربات‌های دریایی
دوم طراحی و ساخت سازه‌های نظامی و الکتریکی
سوم طراحی و ساخت ربات‌های پروازی
6 سنسوروبو اول – معرفی و آشنایی با قطعات داخل پک

– آشنایی با نرم افزار Bascom-avr

– آموزش برنامه نویسی

دوم – پروگرام کردن برنامه و معرفی نرم‌افزار PROGISP

– آموزش برنامه نویسی

– برنامه نویسی برای ربات‌های مسیریاب، نوریاب، حل ماز با برخورد و حل‌ماز بدون برخورد

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از چگونگی برگزاری کلاس های رباتیک در مراکز خود می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در اسرع وقت به صورت حضوری در مراکز شما حضور یابند.