خلاقیت

در دنیای پرتغییر امروز نیاز است تا مربیان و مدرسان که با مخاطبان در گروه های سنی مختلف سروکار دارند، خود نیز نسبت به تغییر حساس باشند و حل مسئله نمایند. اغلب ما یادگرفته ایم که بیشتر در حل مسائل از تفکر همگرا استفاده کنیم که هر چند در جای خود و برای حل پاره ای از مسائل روزمره و تکراری مهم است لیکن توجه به تفکر واگر کمک می کند تا بتوانیم به شیوه ای جدید اندیشیده و مسائل را بررسی کنیم و راه حل متناسب را در مسائل غیرتکراری ارائه دهیم. جوامع پیشرو معمولا برای خلاقیت و نوآوری ارزش بالایی قائل هستند. توجه به تفکر نقاد، و نقادانه نگریستن پدیده ها و مسائل روزمره پیش زمینه ای برای تفکر خلاق است. بازنگری و بازاندیشی در مواجه با پدیده ها اصل اول در پرورش خلاقیت است. تکنیک های بسیار در زمینه پرورش خلاقیت وجود دارد ولی صرف یادگیری تکنیک نمی تواند اساساً فرد را خلاق نماید و مطلوبتر آن است که تغییر نگرش ایجاد نماییم. برهمین اساس کانون رباتیک و خلاقیت اوج اقدام به طراحی و تدوین دوره های تخصصی خلاقیت نموده است.

با بررسی میزان اثربخشی روش‌های آموزشی کشورهای مختلف دنیا می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که این روش‌ها تفاوت زیادی با هم دارند. امروزه نقش حیاتی شادابی و نشاط در روش‌های آموزشی کاملا مشهود است. دانش آموزان اگر در فضایی مفرح و در عین حال علمی و عملی قرار بگیرند با انرژی چند برابر و از روی علاقه مطالب را فرا می‌گیرند.

میزان بهره گیری دانش آموزان خلاق از مطالب آموزشی همواره بیشتر و بهتر است. بنابراین از آنجا که خلاقیت یاد گرفتنی است، کانون رباتیک و خلاقیت اوج با برگزاری دوره‌های آموزشی خلاقیت که از روش‌های مختلفی بهره می‌گیرد به دنبال رشد و پرورش خلاقیت دانش آموزان است. نتیجه رشد خلاقیت دانش آموزان نه تنها در این دوره، بلکه در دوره تحصیلی و شغلی آنها نیز مشهود خواهد بود. همچنین بهره گیری از روش‌های خلاق تدریس علاوه بر مشتاق کردن دانش آموزان به یادگیری، با بالا بردن درجه شادابی محیط، بازدهی کلاس را افزایش می‌دهد.

این کلاس‌ها طی چند دوره و ویژه دانش‌آموزان مقاطع مختلف است. ویژگی این کلاس‌ها شاداب و با هیجان بودن آنهاست که منجر به پرورش دانش آموزانی خلاق، پرسشگر و کارآفرین خواهد شد. در این کلاس‌ها سعی شده است تا با آسیب شناسی روش‌های موجود، مفاهیم به شکلی خلاق و اثر بخش بیان گردد.

این طرح بر اساس سنین مختلف تقسیم بندی شده و دارای بخش‌های مختلفی است.

اهداف مد نظر در این طرح افزایش خلاقیت، استعداد سنجی، افزایش خودباوری و عزت نفس، ایجاد روحیه همکاری و … می باشد.

طبق برنامه ارائه شده طی ترم های متوالی دانش آموزان علایق و استعداد خود را با آگاهی کامل شناخته و جهت تقویت و کسب مهارت‌های تخصصی در آن حوزه آموزش‌های لازم را دریافت می‌نمایند.

در ابتدا فعال سازی خلاقیت با ترم اول که مجموعه ای از فعلایت‌ها را داشته و حدود ۳۰ ساعت آموزش را شامل می‌شود، آغاز گردیده و بسته به سنین مختلف در سایر ترم‌ها ادامه یافته یا تفکیک می‌شود.

 

مواد آموزشی:

3-6 سال7-9 سال10-12 سال13-16 سال16-18 سال
• نقاشی • سفال • کلاژ • نمایش • محیط زیست و کشاورزی • خداشناسی • بازی• نقاشی • سفال • کلاژ • نمایش • محیط زیست و کشاورزی • خداشناسی • بازی • شعر • هوش مالی • کتابخوانی• نقاشی • سفال • کلاژ • نمایش • محیط زیست و کشاورزی • خداشناسی • بازی • شعر • هوش مالی • کتابخوانی • نقاشی • سفال • کلاژ • نمایش • محیط زیست و کشاورزی • خداشناسی • بازی • شعر • هوش مالی • کتابخوانی • روبیک • رباتیک • گویندگی • نمایش نامه نویسی • نقاشی • سفال • کلاژ • نمایش • محیط زیست و کشاورزی • خداشناسی • بازی • شعر • هوش مالی • کتابخوانی • مشاغل

قصه گویی خلاق:

قصه گویی فاصله میان قدرت خواندن و قدرت درک کردن را در کودک پر می کند.

کسانی که پیش از دبستان به قصه گوش داده اند و با معنای آن آشنا شده اند در سنین مدرسه و با برخورد با شکل نوشتاری کلمات معنی آن را بهتر درک می کنند.

در واقع قصه گویی خلاق شامل چند بخش می باشد که همگی یک هدف را دنبال نموده و به گونه ای مکمل یکدیگرند.

گوش دادن به قصه، تکمیل و خلق آن با روش های موجود

نمایش خلاق

نمایش باید در محیطی آزاد و بدون اجبار برگزار شود تا بتواند موجبات خلاقیت فرد را فراهم سازد.

در این بخش نیز بداهه پردازی، همکاری و افزایش قدرت تخیل از ارکان اصلی فعالیت می باشند.

در نمایش خلاق مسیر و فعالیت از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به نتیجه نمایش برخوردار است و باید از پرورش بازیگران حرفه ای اجتناب گردد.

دانش اموزان دارای آزادی عمل می باشند و موضوع با رهبری مربی دنبال می شود.

شعر خلاق

خواندن شعر در کلاس درس به صورت گروهی و متوالی سبب خواهد شد تا دایره لغات افراد افزایش یافته و بتوانند قدرت بیان بهتری داشته باشند.

نحوه خواندن شعر و تکنیک های اجرایی در کلاس بسیار حائز اهمیت است و در علاقه مندی افراد نقش بسزایی دارد.

کلاژ

برگزاری کلاس های کلاژ و در واقع ساخت وسایل کاربردی با دور ریختنی‌ها عموما متداول است. آنچه ما بدان پرداخته ایم و بسیاری از افراد از آن غافل مانده‌اند، عدم ارائه الگو به کودکان است. همواره تلاش ذهن برای خلق یک محصول سبب افزایش و بهبود عملکرد آن به طرز قابل ملاحظه‌ای شد. هنر و خلاقیت جدایی ناپذیرند اما اگر در هنر همواره الگو ارائه گردد و هنرمند چیزی را نیافریند نه تنها خلاقیت وی رشد نخواهد کرد بلکه رو به افول نیز خواهد رفت.

نقاشی خلاق

ارائه موضوع و ارتباط نقاشی با قصه ها و نمایش ها  که سبب خواهد شد قدرت تحلیل، استنباط و ارتباط برقرار کردنش در موضوعات مختلف رشد چشمگیری یابد.

سفال

خاک و گل یکی از لوازم بسیار مهم در حذف انرژی‌های منفی و افزایش انرژی مثبت می‌باشند.

حال که این مواد با آفرینش در هم می‌آمیزد، خلاقیت را چندین برابر افزایش خواهد داد.

ارتباط این بخش از نظر موضوعی با بخش نمایش، شعر و داستان برقرار می‌باشد.

بازی خلاق

امروزه تاثیر بازی بر خلاقیت، رشد، اعتماد بنفس، قدرت تحلیل و تصمیم گیری به شدت اثبات گردیده است.

این در حالیست که فنلاند بعنوان رتبه اول آموزش و پرورش جهان بیشترین زمان کودکان و نوجوانان را برای بازی تنظیم نموده است.

حال برگزاری بازی‌هایی که سبب ارتباط دست و چشم می‌شوند، قدرت تحلیل و تصمیم را بالا برده، تحرک و پویایی را برای کودکان به ارمغان می‌آمورند، مفاهیم ارزشی را به آنها می آموزاند و سبب تخلیه انرژی‌های منفی و هیجان‌های اضافه می‌شوند در جهت رشد خلاقیت و توانایی کودکان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

معارف( خداشناسی)

آموزش اصول مفهوم خداشناسی و معرفت زیر نظر اساتید برجسته به صورت کاربردی

در این بخش از بیان فروع دین به شدت اجتناب گردیده و با توجه به نظام آفرینش و دنیای کودکان خداشناسی اتفاق می افتد.

این مقوله سبب افزایش امید، عزت نفس، شادی، آرامش و … خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از چگونگی برگزاری کلاس های خلاقیت در مراکز خود می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در اسرع وقت به صورت حضوری در مراکز شما حضور یابند.